Styrking og trening!

Tekst: Maren Palotta

- Oppdatert

I oktober og november har Puls hatt fokus på styrketrening og treningsplanlegging. Vi startet måneden med løfteteknikk kurs med PT Thomas Dalen. Thomas er en erfaren PT og jobber som idrettslærer. Vi besøkte han på Family Sportsclub og fikk der en grundig gjennomgang av noen av de viktigste baseøvelsene som knebøy, markløft, utfall og roing.
Dette har vi så fulgt opp med teori om de ulike musklenes anatomi, funksjonalitet, øvelsesutvalg og bevegelighet.

Etter noen rolige økter med fokus på teknikk, var vi litt mer rustet til å øke pulsen ett par hakk ved Fredrikstad Crossfit senter.  
Crossfit er en treningsform som er bygget på elementer fra høyintensiv trening, vektløfting, spensttrening, styrkeløft, turn, kettlebelltrening, calisthenics, strongman og mange andre øvelser.
Vi er så heldige å få trene sammen med Joacim Rindberg. Joacim Har jobbet som PT og instruktør siden 2012 og er en superhyggelig, kunnskapsrik og motiverende coach. 
Treningsøktene startet med gjennomgang av løfteteknikk på ulike olympiske løft. Deretter fikk vi opp pulsen skikkelig med ulike samarbeids økter og AMRAP ( as many rounds/repetitions as possible ), som crossfit er kjent for.
Det var en sliten men meget fornøyd gjeng, der flertallet var enige om at vi må ha flere slike økter etter Jul.

Vi har også krydret dagene med litt ulike økter disse ukene, vi har fått en liten forsmak på litt slag og spark i Cardio Combat, hatt klassebesøk i Karibien og fått innføring i Zumba, samt laget Tapas med Middelhavet.
På fredagene har vi hatt fokus på testing av styrke og utholdenhets trening, slik at vi kan få bygget opp ambisiøse og realistiske mål til vår treningsplan. Alle er godt i gang med en periode plan på 10 uker, som vi skal jobbe videre med frem til Jul. Da har vi ett utgangspunkt for å teste fremgang og skrive nye mål etter Juleferien. 
I helse og ernæringsfaget har vi gått igjennom grunnleggende teori med tanke på Karbohydrater og Proteiner. Vi har snakket om sukker og diabetes.

Etter en super innsats de siste ukene rundet vi av uken før familiedagen med vår faste spinning økt på Elixia og en tur til Superland/badeland for litt restitusjon.
 

Del på