Løfteteknikk, Crossfit, Treningsplanlegging og ernæring.

Tekst: Maren Palotta

- Oppdatert

På høsten har vi fokus på styrketrening og ernæring på Puls linja. Vi startet opp med ett løfteteknikk kurs med Thomas Dalen på Family Sportsclub. Thomas Dalen er en erfaren PT og jobber som idrettslærer. Vi går her igjennom noen av de viktigste baseøvelsene, som knebøy, markløft, utfall og roing. Dette suppleres med gjennomgang av de ulike muskelgruppene, anatomi, funksjonalitet og bevegelighet.

Hvorfor er det så viktig å ha ett mål for treningen, og hvordan skal vi gjøre våre mål SMARTE?

Vi har snakket og jobbet mye med treningsplanlegging, målsetting og testing. Alle har laget seg en individuell periodeplan og detalj plan, som vi skal se på etter jul.

Etter noen roligere økter med fokus på teknikk, tok vi turen til Plankebyen crossfit i Fredrikstad. Crossfit er en treningsform, som er bygget på elementer fra høyintensiv trening, vektløfting, spensttrening, styrkeløft, turn, kettlebelltrening, calisthenics, strongman og mange andre øvelser. Her ble vi instruert av Joacim Rindberg. Joacim har jobbet som PT og instruktør siden 2012 og er en superhyggelig, kunnskapsrik og motiverende coach.

Treningsøktene startet rolig med teknikk trening i ulike løft og ender med ulike samarbeidsøvelser der man virkelig får høy puls og varme i kroppen.

Slitne men fornøyde ble flertallet enige om at disse øktene må gjenta på nyåret.

Etter høstferien har vi også hatt fokus på ernæring og viktigheten av dette når man skal trene. Hva er energi? Hvilke næringsstoffer gir energi? Hva er karbohydrater, fett og proteiner, og hvordan skal vi spise for å få i oss sunn og god mat. Hva er vitaminer og mineraler? Hvordan reagerer kroppen på mangler av dette og hvilke sykdommer kan vi få? Vi har også snakket om sukker og diabetes.

Vi har ellers vært innom mange ulike treningsøkter i løpet av de siste tre månedene. Øktene har bestått i alt fra Treningsstudio, Styrke /Intervall trening, styrkesirkel, Back to Basic, Cardio Combat, Spinning, lntervall trening på mølle med mer.

Vi har også hatt noen klassebytter, der vi har fått testet Zumba med Karibien, og laget Tapas med Middelhavet.

Etter en super innsats de siste ukene avrundet vi med litt restitusjon på Superland/badeland i Fredrikstad og Juleavslutning hjemme hos Maren.

Nå er det bare å glede seg til 2019, som vil by på nye utfordringer, reiser og opplevelser!

Del på