PULS - januar til mars

Tekst: Maren Palotta

- Oppdatert

Treningsplanlegging stod på planen for Puls i det nye året, og vi startet derfor året med fysiske tester, som vi kunne ha som utgangspunkt for å lage nye mål. 

Januar ble derfor brukt til å sette mål og lage individuelle periode og detaljplaner.

Etter å ha tatt for oss basiskunnskap innenfor ernæring, har vi nå snakket med om ernæring knyttet til trening og hvordan man skal spise og drikke nok og riktig når treningsmengden øker. Mange opplever at man lettere blir syk når man trener mye, og vi har snakket om antioksidanter og viktighetene av å få i seg nok frukt og grønt når man trener mye.

Anatomi og fysiologi er god kunnskap å ha med seg for å forstå hvordan kroppen fungerer og vi har i denne perioden tatt for oss hjertet, lunger, nyrer, muskler og skjelettet.

Januar, februar og mars har også vært preget av mye og variert trening. 

BOX er en time inspirert av ulike kampsport grener, men her lærer man det mest grunnleggende innen slag og spark på puter. Vi snakker om hvordan man skal bevege seg både på bakken og oppe, og hvordan reagere i ulike situasjoner. En time som inneholder både fart, utholdenhet og styrke.

 Sammen med Linda Diaz har vi også fått prøvd ut treningsformen Basisball. Basisball er et gruppetreningskonsept med fokus på styrke, utholdenhet, balanse, stabilitet og mobilitet. Dette er trening med en medisinball med handtak. Ballene kommer i ulik vekt fra 3 til 10 kg.

Disse timene er harde og effektive men går fort på grunn av sin lekenhet og store variasjon i øvelser.

På Family Sportsclub fikk vi også prøvd ut treningskonseptet Ropes sammen med instruktør Thomas Dalen. I en Ropes økt bruker du din egen kroppsvekt sammen med Bungee strikker til en meget effektiv og intens trenings økt. Strikkene gjør at du kan sammen med partner jobbe med både styrke spenst og utholdenhet på en morsom og leken måte.

Vi har i denne perioden også vendt fokuset mer mot utholdenhets trening og våre fredagsøkter på Sats har nå bestått av styrketrening kombinert av Spinning eller intervall løp på mølle. Med dette fokuset gjør vi oss mer og mer klar for O2-testen de som vil kan få gjennomføre på høyskolen etter påske.

I februar hadde Puls også ansvar for lørdagsundervisning på skolen. Dette ble en lørdag med fokus på trening. Elevene ble delt opp grupper, der det vekslet mellom Puls sin cardio/styrke økt” Back to Basic”, bevegelighetstrening, dokumentar om trening og helse/trenings-quiz.

Etter vinterferien har vi begynt å lade opp til vi nå i slutten av mars skal på en lengre reise til New York og Orlando. Elevene har jobbet utrolig bra både med egentrening og på de litt mer intensive øktene som har preget særlig mandagene med crosstrening og ett nytt besøk hos Joacim ved Fredrikstad Crossfitsenter.

Nå er det under en uke igjen til avreise og vi gleder oss veldig til noen spennende dager i storbyen New York og på å kjenne litt på varmen i Florida☺

 

 

 

 

 

Del på