Reisebrev fra Barcelona

Tekst: Elev Haugetun

- Oppdatert

HPS har nå vært på tur til Barcelona. Så langt, har vi hatt mye spennende på agendaen, men vi har også fått tid til en god del shopping.

Da vi ankom Barcelona på mandag, var det bare å slenge fra seg koffertene, finne taxier, og dra rett ut på shopping. Det var en sliten gjeng som samlet seg til middag på kvelden! Det tar på å starte reisa kl.05:00, for så å shoppe hele dagen!
Kort oppsummert var det en sliten, men meget fornøyd HPS-gjeng som sovnet raskt første kvelden.

Dag 2 hadde vi noe ekstra interessant på planen! Formiddagen skulle bli brukt til en guidet-tur med noen tidligere bostedsløse. Vi møtte to menn på La Rambla, hvor vi delte oss i to grupper og startet turen. Vi fikk se en helt annen side av turistbyen, steder hvor de bostedsløse hadde søkt ly om natta, vi fikk se forskjellige suppekjøkken, og steder hvor de kunne komme å få hjelp til å søke jobb.

Turen vår endte på et koselig lite suppekjøkken, hvor vi ble servert ekte spansk tapas, og fikk litt generelt informasjon om når de starta suppekjøkkenet, hvordan de gjør det i forhold til måltidene, og hvordan de finansierer det. Det var en fin og givende formiddag å få oppleve litt av hvordan hverdagen til de bostedsløse er.

Resten av dag 2 gikk til shopping, før vi hadde middag sammen på Hardrock cafe! Her hadde vi også litt bursdagsfeiring av en av våre fantastiske klassevenninner. Nok en fin dag i Barcelona med HPS-gjengen.

Vi har nå kommet halvveis på reisen, og dag 3 her i Barcelona har nok vært den mest innholdsrike dagen. Vi startet tidlig med frokost kl.08:15, før vi tok turen til Sagrada Familia, og fikk sett et skikkelig mesterverk av en kirke. Mange flotte detaljer, og et nydelig bygg.
Videre gikk turen til Parc Güell, hvor vi fikk et fint formiddagsord av Anne, en av våre fantastiske lærere! Etter dette gikk vi rundt i parken å tittet litt, fikk tatt noen bilder, og en del av oss fikk kost oss med en is i sola.

Siste plan for dagen, var et besøk på St. Nicholas school. Her hadde både vår klasse, og den klassen vi besøkte, en liten presentasjon av landene våre, før vi gikk ut i sola å spiste litt snacks og småprata. Skolebesøket ble avslutta med litt lek, og koselig prat i små grupper, hvor vi kunne stille hverandre spørsmål i forhold til skolehverdagen, hverdagen generelt, og ellers ting man lurte på eller ønsker å snakke om.

Det har vært noen solrike, fine dager i Barcelona, og nok en fantastisk tur med HPS-gjengen. Det har vært fine opplevelser, sanking av mye D-vitamin, mye latter og glede, og ikke minst en god del shopping for mange! Nå ser vi frem til å nyte sola litt til, dra på sykkeltur for å få se litt mer av byen, og ha en fin siste kveld her i Barcelona, med god mat og avsløring av hemmeligvenn med gaveoverrekking!
Tur med HPS-gjengen har vært en drøm!