Studiereise til Spania

Vi flyr til Malaga på solkysten og videre til vårt hotell Club Hispánico som ligger i et av Malagas fineste områder. Vårt hotell ligger i tilknytning til Malaca Instituto som er en av verdens beste språkskoler i spansk. På denne turen får man oppleve mye samtidig som vi lærer oss spansk i et internasjonalt miljø. Etter en nivåplasseringstest, deles elevene inn i internasjonale klasser og får undervisning av flere engasjerte og kunnskapsrike spanske lærere. Elevene gjennomgår et 20 timers intensivkurs i spansk tilpasset sitt nivå og får et kursbevis.

I løpet av turen besøker vi Picassos fødeby Malaga. Der opplever vi den mauriske festningen La Alcazaba, det romerske amfiteateret, den store katedralen og naturligvis Picassomuseet! Malaga har utrolig mye å tilby både kulturelt og kommersielt!

Film

Vi tar også en dagstur til Nerja som kalles Europas balkong ettersom man iblant kan se over til Afrika derfra. Her vandrer vi rundt i de spennende shoppinggatene, besøker de berømte dryppstensgrottene og den vakre byen Frigiliana med sine andalusiske hvite hus.

Ikke langt fra Malaga ligger Gibraltar, en høy klippe som siden 1713 har tilhørt Storbritannia. Der kan vi oppleve en blanding av engelsk og spansk kultur, spise «fish and chips», besøke engelske butikker, se på krigsmonument og dryppstensgrotter. Noe vi ikke må gå glipp av, er de berømte apene oppe i klippene. Berberapene er den eneste apen som finnes i Europa i vill tilstand.

Reisen har halvpensjon.

Studiereise til Italia

Denne turen tar oss til Roma, en av Europas eldste byer som ble grunnlagt for mer enn 2.700 siden. Byens åpne atmosfære og de uttallige severdighetene gjør den uimotståelig. Allerede første dagen spaserer vi til Trevi-fontenen og ser på folkelivet der. Andre dagen står Vatikanet og Peterskirken på programmet. Vatikanet er verdens minste stat med sine 0,44 kvadratkilometer og 820 innbyggere. Vatikanet har siden 1984 tilhørt Unescos verdensarv. I følge tradisjonen ble apostelen Paulus begravd her og Peterskirken ble bygd over hans grav på 1600-tallet. Vi besøker kirken og en del av statens andre severdigheter som Det sixtinske kapell og Vatikanmuseet. Vi passer også på å få med oss Sveitsergarden som er Vatikanets politimakt. Om ettermiddagen er det tid til å utforske byen på egenhånd.

Neste dag spaserer vi til Pantheon Tempelet og Spansketrappen der vi opplever folkevrimmelen i denne fantastiske byen. Den eksklusive handlegaten Via Condotti ligger ved Spansketrappen med flere berømte motehus.

Film

Dagen etter opplever vi Romas største amfiteater, Colosseum. Det ble bygd på 70-tallet e.Kr og kunne ta 55000 tilskuere. Her ble det arrangert gladiatorkamper og kamper mellom ville dyr. Til tross for at Colosseum er delvis ødelagt, er det fortsatt et majestetisk byggverk. Fra Colosseum går vi til Forum Romanum hvor romerikets maktsentrum lå. Etterpå spiser vi på det fargerike torget Campo di Fiori. Resten av dagen har man til egen disposisjon med fellesmiddag om kvelden.

Etter fire fantastiske dager i Roma returnerer vi til Norge og til Haugetun. Reisen har halvpensjon.

Studiereise til Hellas

Turen begynner med Athen der vi besøker Akropolis med Parthenon-templet og gamlebyen Plaka. Vi passer også på å gå til Areopagos som er ett par hundre meter fra Akropolis der Paulus en gang i tiden talte for athenerne. Vi fortsetter mot den gamle bydelen Plaka med alle dens morsomme restauranter og spennende butikker. På kvelden nyter vi av det smakfulle greske kjøkkenet samt av skjønn bouzouki-musikk!

Den andre dagen begynner øyloffingen der vi tar ferjen fra Pireus som skal ta oss til kykladenes perle. Den første øyen vi besøker blir kykladenes kanskje vakreste og mest spennende øy, Santorini! Vi stanser her i tre dager og nyter den dramatiske vulkanske naturen og de fortryllende solnedgangene. Santorini er så fascinerende at den ikke kan beskrives, den må oppleves! Vi bor i hovedstaden Fira, en livlig liten by bygd høyt opp på vulkankraterets kant. Øyen tilbyr både badeliv, shopping og avslapning. Vi besøker noen av øyens ortodokse eller katolske kirker og det lokale museet i Fira.

Vi forlater Santorini og setter kurs mot Paros, en av de mest populære øyene i Kykladene. En utrolig flott øy bestående av kritthvite hus med blå vindu, fantastiske strender, mange fine kirker med blå kupler og labyrinter av trange gater. Vi stopper her i tre dager og da passer vi også på å besøke Antiparos som ligger noen minutter lenger bort.film

film

Ferjen tar oss videre til Mykonos, Europas beste ferieøy ifølge reisemagasinet Conde Nast Traveler. Mykonos er vakker, preget av sine hvite hus og flotte strender. Her smelter det enkle greske livet sammen med jet-set livet. Små, enkle hvitkalkede kirker står i kontrast til de eksklusive juvelbutikkene og det pulserende nattelivet. Neste dag besøker vi en av øyens mange vakre strender der vi nyter av sol og bad. På ettermiddagen dra vi på en båttur til den hellige øyen Delos som siden antikken var en plass tillegnet guden Apollon. Hele øyen er et eneste stort utendørsmuseum og her får ingen mennesker overnatte eller bo.

Etter tre dager på den fortryllende øyen Mykonos reiser vi tilbake til Athen for å returnere til Oslo.