For en gjeng å reise på tur med, og for en fantastisk by å være i. Vi har virkelig kost oss.

5.april – Reisedag
Torsdag morgen reiste 20 reiseklare elever fra Haugetun, spente på å se USA og storbyen New York. Bussen reiste fra skolen kl.7, og i 9- tiden var vi fremme på Gardermoen. Selv om flyturen var lang og vi lengtet etter frisk luft og mulighet til å strekke på beina, hadde vi filmer, godt selskap og Eriks 30 kanelsnurrer å kose oss med. Det ble en turbulent landing på flyplassen i New York, og etter grensekontroll
og en halvtimes busstur var vi endelig fremme på hotellet. Selv om vi var slitne og tidsforvirret, bestemte vi oss for å ta en tur i nærområdet og ta oss en matbit. Resten av ettermiddagen gikk med til avslapning på hotellet, før de fleste tok kvelden tidlig for å fikse jetlaget.

6.april – 9/11 Memorial og musikal
Vi startet fredagen med frokost og morgensamling på hotellet før turen gikk videre til Ground Zero Memorial. Der fikk vi se området der Twin Towers pleide å stå, som nå er to store fontener. Rundt fontenene kunne man se inngraveringer av navnene til alle som omkom under terrorangrepet på World Trade Center i 2001. Vi var så heldige at vi fikk prate med en tidligere brannmann som nå er frivillig
på 9/11 Memorial, og som var på jobb under terrorangrepet. Han fortalte om kaoset i byen og om leteaksjonene i ettertid av angrepet. Han fortalte også om hvordan det påvirket både han personlig og mange andre som var der den dagen. Etter dette gikk vi hvert til vårt og fikk oss litt mat og hvile før vi møttes ved inngangen til hotellet, klare til å gå på musikal. Tre av oss så på Phantom of the Opera, mens resten av oss så på The Lion King.
Musikalen The Lion King er en adaptasjon av Disneyfilmen fra 1994. Det var en fantastisk forestilling fra begynnelse til slutt, med imponerende sang, dans og scenografi. Kostymene og kulissene var praktfulle og ga virkelig liv til forestillingen. Flere av oss som har vokst opp med Disneyfilmene, ble brakt til tårer allerede under åpningsscenen og sitter igjen med en fantastisk opplevelse vi sent vil
glemme. Phantom of the opera var en fantastisk forestilling med mye bra
musikk. Handlingen var preget av mye dramatikk og en sterk kjærlighetshistorie. Vi ble alle grepet av forestillingen og stemningen ble enda bedre ved at vi var i et gammelt teater som passet tidsalderen i stykket. Dette er en musikal vi kan anbefale!

Lørdag 7. April. Central Park
Vi startet lørdagen med jogge tur i fine Central Park. Det var fint vær med litt vind. Vi løp sammen og fikk mange nye inntrykk i løpet av turen i form av mennesker, ulike løpe stiler, naturen og generelt omgivelsene. Central Park er en oase i det hektiske bylivet i New York. Det er en Park fylt av ulike stier, veier, lekeplasser, små innsjøer osv. Det er ett yrende folkeliv av folk som jogger og går, det ble
derfor litt vanskelig for alle å møtes etter joggeturen og vi endte med å dra puljevis tilbake til hotellet.
Denne kvelden var SSS klar for å se musikalen Wicked. Musikalen er en fortsettelse av klassikeren” Trollmannen fra Oz”, og tar for seg historien til ” The Wicked Witch”. Gjennom vakker sang, nydelige kostymer, dramatikk og humor får man ett klart bilde av at en hver historie har to sider, som begge bør leses for å forstå.

Søndag 8. April Brooklyn Tabernacle, Brooklyn Bridge og Empire State
På søndag var alle i SSS og Puls på gospelkonsert i ett gammelt teater i Brooklyn. Vi ble stående en stund og vente innenfor døra, før vi fikk gå inn å sette oss. Det var stort på innsiden av det gamle teateret, og det var plass til alle som måtte ønske seg en søndag formiddag full av sang, rytmer og bevegelser. Koret som opptrådte for oss var kledd i blått, og det bestod av sangglade og ivrige menn og kvinner. Solistene var utrolig flinke, og de hadde kraftfulle stemmer. Det var en utrolig fin og spesiell opplevelse å få være tilstede på en Gospelkonsert. Det er nok mange av oss i SSS, som vil huske denne opplevelsen best fra turen i New York.
På kvelden arrangerte lærerne våre, Berit og Maren, en tur til toppen av Empire State building. Det tok ikke så lang tid å komme seg til toppen, som det mange kanskje hadde forventet. Litt tid tok det selvfølgelig, siden det var mange mennesker der som ønsket å komme seg opp samtidig som oss. Da vi kom til toppen, gikk vi ut for å ta bilder av byen under oss. Ute ble vi møtt av en utrolig utsikt. Lysende bygninger, neonskilt og lys i ulike farger lyste opp New York, og vi fikk tatt mange flotte bilder.

Mandag 9. April. Barrys Bootcamp, Shopping og Frihetsgudinnen
Mandag dro vi på Barrys Bootcamp, der vi hadde en økt som bestod av cardio og styrke. Klassen ble delt i to, den ene halvdelen begynte med å trene styrke for armene, mens de andre løp intervaller. Etterpå byttet vi plass og dette foregikk i 4 bolker. Det var veldig gøy, slitsomt og lærerikt. Når treningsøkten var ferdig kjøpte vi sunne og proteinrike smoothies.
Deretter hadde vi fritid, den bestod for det meste av shopping og spising. Vi vil ikke anbefale dere å dra på TG Fridays i 5th avenue. Der tok det en time før vi fikk maten og når vi fikk den, var maten tørr og kald. Utenom dette var dette en fin shopping gate. På kvelds tid møtte Puls og SSS opp for å ta båten tur/retur Staten
Island. Vi tok denne båten for å kunne se Frihetsgudinnen og turen ble både morsom og koselig.

Tirsdag 10. April. Sightseeing, shopping og Stomp
På tirsdagen hadde både Puls og SSS hele dagen til rådighet før en felles underholdning på kvelden. De fleste startet dagen med frokost på hotellet før vi etterhvert dro avgårde på forskjellige aktiviteter. Noen slappet av, andre var på sightseeing, i dyrehagen utenfor Central Park eller shoppet.
Vi brukte dagen på shopping, og var innom både Soho, Chinatown og Times Square. Vi fikk svidd av et par kroner og fikk oss også noen overraskelser på ferden. Alt i alt var New Yorkerne over gjennomsnittlig imøtekommende og hyggelige.
Når klokka nærmet seg 18 samlet vi oss i resepsjonen på hotellet for å ta subway et par gater oppover for å se Stomp. Stomp er ett show, der all musikken skapes ved å lage rytmer ved bruk at egen kropp og ting vi bruker i dagliglivet, som f.eks: kosteskaft, søppelbøtter, vaskekummer osv. Det er ett show som imponerer og underholder også med sin akrobatikk og humor. Det var spennende, nytt og
kreativt, og de fleste fikk seg en god opplevelse.

Onsdag 11. April . Bikram Yoga, Highline og Johns Pizza
Onsdag morgen stod Puls tidlig opp for en ny og spennende treningsøkt i storbyen. Etter dager med storby støy og slitne ben finnes det ikke noe bedre enn å få strekt og tøyd litt på kroppen. Bikram Yoga er varme/ hot yoga, som utføres i ett rom som er varmet opp til 36-42 grader med en luftfuktighet på 40%. Dette gjør at du
ikke bare får en gratis oppvarming, og får tøyd og strekt deg litt lenger, men du blir også gjennomvarm og behagelig avslappet etter økten. Det var litt rart og komme rett fra 8 ave med bråk og støy, inn i den varme rolige atmosfæren på Bode yoga studio. Her fikk vi testet både balanse, styrke og bevegelighet sammen med
Emily i 70 minutter.

Etter en velfortjent dusj var det tid for at man kunne velge litt mellom ulike aktiviteter. Felles var det avreise kl 14, for de som hadde lyst til å gå High line. High line er det gamle trikkesystemet i New York. Trikkeskinnene går høyt over bakken, og er omgjort til nydelige parkområder, der kan du gå midt mellom skyskraperne og kikke ned på biler og bylivet under deg.

Dette var den siste kvelden vi hadde sammen i New York og vi hadde derfor bestemt oss for å ha en fellesmiddag på den kjente restauranten ”Johns Pizza” på Times Square. Dette er en meget populær restaurant, som er bygget inne i en gammel kirke. Vi ble møtt med lange køer og ventetid på opp til 45min, men var heldig med at en stor gruppe akkurat var ferdig med å spise slik at vi fikk
bordene deres. Slitne og mette var det tilbake på hotellet for å pakke til hjemreise