På reisen ifra Santorini kunne vi se øya Paros i det fjerne horisonten. En edelstein av en øy liggende i Egeerhavet. Det skulle vise seg å være riktig.

DAG 1

Vi ankom Paros ganske sent etter en 4 timers båttur. Alle gikk til vinduet for å ta bilde av utsikten. Vi ble hentet av de som jobbet på hotellet med minibusser. På hotellet ble vi møtt av en veldig koselig og snill britisk dame med navn Dawn. Vi fikk en halvtime til å slappe av på hotellet og gjøre oss klare før Sakis skulle vise oss rundt i byen. Første stopp var innom den kjente godteributikken middelhavsklassen besøker hvert år. Det virket som jentene var i sukkerrus før de i det hele tatt hadde satt fot i butikken. Deretter gikk turen videre inn mot sentrum. Hele byen var en labyrint av mange forskjellige butikker. De fleste valgte å spise på restauranter nede ved vannet på de sjarmerende restaurantene. Andre ville se hvordan byen var og shoppe litt.

Studietur til Paros med Haugetun Folkehøyskole (3)

DAG 2

Den andre dagen begynte frokosten klokka 9. Denne frokosten var noe av de bedre frokostene vi har hatt, med kjempe godt brød og mye variasjon av pålegg.
Etter at alle ble gode og medte dro vi inn i byen for å se kirken med de hundre dører. Når vi kom fram til kirken lukta det veldig sitron på grunn av sitrontrærne som var utenfor. Sakis fortalte en historie om hvordan parfymer var laget og at de presset sitronblader for å lage forskjellige lukter. Kirken var en mellomstor gresk kirke, med utrolig mange fine detaljer og kunstverk.
Etter vi hadde sett kirken dro noen ut på shopping i Paros trange gater, mens andre dro tilbake til hotellet for å ligge ved bassenget. Det var også andre som dro ned til stranden for å sole seg der. Vi fikk resten av dagen fri, så folk gjorde som det de selv følte for. (klassebilde foran kirken)

DAG 3

Studietur til Paros med Haugetun Folkehøyskole (1)Dag 3 begynte ganske tidlig. Folk stod opp klokken 7, om ikke tidligere. Frokosten var klar klokka 8 og vi dro på utflukt klokken 9. Vi leide vår egen buss som kjørte oss til byen Naussa som er en liten fiskeby med mye sjarm. Der var vi i ½ time som de fleste brukte på å ta livet med ro på en av de mange koselige kaféene. Guttene dro med Sakis på shopping. Deretter besøkte noen av elevene et gammelt fort mens vi ventet på at butikkene skulle åpne.

Etter det lille besøket hos den fine fiskebyen dro vi videre med buss til en vakker strand som heter Piso Livadi. Der fikk vi nesten 4 timer for å sole oss og bade. Guttene hade det morsomt med ballspill mens jentene lå og sola seg mens de så på de kjekke guttene. De fleste dro for å spise lunch rett før vi skulle dra videre. Neste stopp var naboøya Antiparos, som var en utrolig koselig og fin øy og by. Har var det dessverre ikke mange butikker som var åpne, så de fleste tok seg en kaffe eller is mens de nøt det fine været som var. Etter noen fine timer på Antiparos dro vi tilbake til hotellet. Når kvelden kom så dro mange ut på byen for å spise og kose seg den siste kvelden vi var på Paros.

Hjertelig hilsen guttene i middelhavsklassen; Jonas, Håkon, Arion, Even, Henrik og Henrik