Etter å ha sett mye flott på ulike greske øyer ankom vi Mykonos med speedboat en vakker ettermiddag.

160424 studietur til Hellas med Haugetun Folkehøgskole 5Vi fikk litt tid til å sette fra oss på luksus hotellet Fresh. Videre viste Sakis oss rundt på øya for å lettere kunne finne ting rundt oss, hele øya var som en stor labyrint. Det var veldig lett å rote seg bort som vi også selv fikk merke noen ganger på turen. Videre fikk vi fritid hvor de fleste utforsket shoppingen på øya hvor det er butikker som Sephora, Victorias Secret og Juice Couture. Vi fant fort ut at majoriteten av butikkene på øya lå skyhøyt over budsjettet vårt på turen. Uansett hvor mye det fristet å gå vill på de dyre merkebutikkene som lå på perlesnor. På kvelden bestemte noen av oss å spise en bedre middag nede ved havet. Henrik og Even gikk inn for å prøve ut livet som et par. Mykonos er jo tross alt hovedstedet for homoseksuelle. Vi ble tilbudt alt mulig rart for å velge en av de forskjellige restaurantene nede ved havet, men det endte med å bli den restauranten hvor Even fant en ny venn og vi fikk gratis dessert.

160424 studietur til Hellas med Haugetun Folkehøgskole 6Dag 2 reiste vi samlet på stranden Paradise Beach etter en bedre frokost på hotellet. Der la vi oss alle ut på hver vår solseng å slikket sol hele dagen. Maria hadde kjøpt seg en delfin som vi koste oss med i det alt for kalde vannet. Sakis spanderte is på hele klassen som var en høydare på dagen. Når klokken var 5 kom gogo-danseren frem på restauranten som skapte god stemning og mye latter på stranden. Når vi skulle ta bussen tilbake til hotellet fikk vi ikke komme på fordi vi var for mange så vi måtte vente i 20 minutter til neste buss. Den ekstra bussen kom aldri så vi måtte vente enda en time hvor noen brukte tiden på å teste ut om de kom ned i spagaten og andre kastet amerikansk fotball. Resten av dagen brukte de fleste på gategyros og vandring i gatene. Det var også en klovn som gikk rundt i byen og snakket med folk. Kaja fikk en hjerteballong av klovnen og han ville bruke håndjern på Marie og en mann ved siden av slik at de kunne gifte seg.

160424 studietur til Hellas med Haugetun Folkehøgskole 2Siste hele dagen vi hadde reiste vi alle på stranden for å prøve å få enda litt mer farge. Noen valgte og ikke bruke solkrem denne dagen som resulterte i en fin rødfarge før hjemreise. Sakis spanderte is på oss i dag også som gjorde oss glad. Vi reiste tidlig hjem fra stranden i en minibuss for å gjøre oss klare til fellesmiddagen. Vi spiste på en koselig restaurant ved havet med solnedgangen som utsikt. Når fellesmiddagen var ferdig gikk flere av oss for å se på suvenirer når plutselig strømmen gikk i hele byen. Vi gikk med folkemengden å kom til en kirke hvor det var fullt av mennesker. Strømbruddet var på grunn av en av helligdagene i den greske påsken.

Den siste dagen på Mykonos var det noen som valgte å sove så lenge som mulig og noen gikk en siste tur i byen før utsjekking klokken 12. Derfra gikk vi ned til havnen for å ta en båttaxi videre til havnene ferjen til Athen gikk fra. Når vi satt der nede å ventet ringte hotellet om at noen hadde glemt igjen passet sitt. Så de rakk å komme med det på hengende håret slik at Guro kom seg hjem.