Innovasjon, sosiale medier og markedsføring på tur til San Francisco og Los Angeles.

Turen begynte midt på natta med en god gjeng fordelt i fire biler på vei til Gardemoen. Med store forventninger satte vi oss på første fly til London hvor vi hadde en liten time mellomlanding, før det bar ut på den 11 timers lange flyturen over dammen.

Da vi hadde satt fra oss tingene på hostellet i Ellis Street, tok vi turen nærmere sentrum for å kjøpe oss noe mat. Vi havna på Jack in the Box som er så å si det samme som McDonalds. Godt med mat i magen var det, og vi var dermed klare for å legge oss etter en lang dag.

Den første ordentlige dagen i San Fran var fantastisk med stor F! Selv om frokosten med valget mellom to pålegg ikke var veldig mye å skryte av, tok dagen en ny vending da vi kjørte til Golden Gate Bridge. For en utsikt! Heldige med været var vi også. Lunsj spiste vi på The Cheesecake Factory og så hadde vi fri resten av dagen. De fleste brukte fritiden på shopping. Så møttes vi igjen til middag på en burgerrestaurant kalt Umami.

Onsdag var en fullpakka dag. Det startet med en tur innom LinkedIn for å se på lokalene og svi av litt tid, før turen gikk til Galvanize (co-workingspace) hvor vi traff en fin fyr med navn Tarjei. Tarjei er en gründer som startet bedriften Megacool og har laget apper som f.eks FunRun. Han er altså en av få nordmenn som er en vellykket gründer i San Fransisco. Han delte sin historie med oss og vi fikk en guidet tur gjennom lokalene til Galvanize, som forresten også er et kult konsept. Her kan du leie kontor eller en pult for å arbeide med bedriften din og bli en del av innovasjonssamfunnet. I San Fran er det nemlig veldig dyrt å kjøpe egne lokaler. På kvelden var vi så heldige å få oppleve en baseballkamp mellom Giants (San Fran) og La Dodgers (Los Angeles). Noen gikk til innkjøp av svindyrt merch, andre brukte pengene på overprisa brus. Nærmere amerikansk kultur kommer du ikke.

Ny dag nye muligheter. Torsdag gikk turen til Palo Alto og til Nordic Innovation House (NIH). Med fint vær og nydelige gater trivdes de aller fleste. Vi fikk hilse på Katja Kotala som er koordinator og manager på NIH. Hun fortalte oss om hvordan det er å være nordisk i Silicon Valley, hva NIH står for og hva de bidrar med for bedriftene som leier pult/kontor hos dem.

Senere samme dag kjørte vi videre til et stort outlet hvor vi brukte flere timer på shopping før vi hadde fellesmiddag på Applebee´s.

Fredag begynte med en tur til garasjen hvor de første datamaskinene for Apple ble laget av selveste Steve Jobs. Videre stoppet vi innom Apple Infinite Loop i Cupertino hvor de fleste gikk til innkjøp av Apple t-skjorter. Vi spiste også lunsj på en flott italiensk restaurant. Men dagen stoppet ikke der, vi kjørte så til Google Plex. Her fikk vi en liten tour av en guide (Cliff), som viste oss litt av livet som ansatt på Google. Det ble også shopping i Google Store hvor lærer Erik gikk til innkjøp av Google Home.

Lørdag og HELLO LA! Tidlig morgen, men vel verdt lite søvn. Vi tok fly fra San Fransisco til Los Angeles. Her leide vi også bil og kjørte til hotell Ramada i West Hollywood. Her var det en annen standard på rommene kan man si. Med pool på takterrassen og queen size senger levde vi livet til det fulleste i den varme luften. Første stopp var selvfølgelig In-N-Out for litt burger og fries. Her var det lange køer, men maten var billig og bra. Tommel opp!

Og her kommer det en morsom historie. Vi bestemte oss for å gå til Hollywoodskiltet. Klokken var vel rundt 17 og parkeringsplassene var allerede stappa. Erik og Marie ble derfor kjørende rundt på jakt etter parkeringsplass, mens vi elever begynte på det som skulle være en 1 timers lang tur. Vi klarte å splitte oss og ble to grupper, den ene gikk rett til topps for å filme litt, mens vi andre ville ta bilder på avstand. Vi ble også derfor to grupper da vi skulle ned igjen. Den ene gruppa visste ikke at det var en raskere vei ned. De ble derfor gående samme vei ned igjen. 4 timer senere var alle nede i god behold. I en senere anledning fikk vi vite at parkene stenger rundt 17-18 tiden på grunn av lite opplyste veier og dyr. Det er norske turister på sitt beste det…

Søndagen bydde på en litt mer appetittvennlig frokost enn i San Fran, her var vi nemlig på naborestauranten med en hel meny å velge av. Det gikk i eggerøre, smoothie, pannekaker, vafler og poteter. Resten av dagen skulle tilbringes i Universal studios, vi jublet. Vi startet hele gjengen med studiotouren hvor vi fikk oppleve 4D show med King Kong og gjengen fra Fast and the Furious. Vi fikk også se filmsett som frustrerte frues Wisteria Lane.  Etter dette splittet vi opp og fikk gå rundt å ta rides som vi selv ønsket. Jentene var innom Harry Potter riden og fikk i seg litt Butter Beer, mens guttene tok Jurassic Park renna. Vi spiste i parken og fikk shoppet litt suvenirer.

Mandag startet med en tur blant stjernene på Hollywood Walk of Fame. Her fant vi stjerner som Walt Disney, Nelson Mandela, Trump, Shrek osv. Etterpå reiste vi til solfylte Santa Monica Beach hvor vi spiste lunsj, kikket på piren, gikk i sanddynene og tok masse bilder. Noen av oss spottet også en vill sel i havet.

Kvelden glammet vi oss opp og kjørte til en over 100 år gammel asiatisk restaurant. Her ble det bestilt litt av hvert. Jentene spleisa på en 100 dollars sushi båt som falt veldig i smak. Desserten var også noe å skryte av. Dette var en perfekt avslutning på de kjekke dagene vi hadde sammen i California.

Så var det tid for den laaaaange turen hjem med minimal soving, kjedelig flymat, rumpeverk og film. Det var trist å reise fra Amerika, men litt godt var det å komme hjem til skolen og resten av elevene og lærerne.