Med blå himmel og strålende sol lå alt til rette for en fantastisk Norgestur. Foran oss lå utfordringer både i vannet, på fjellet og under fjellet. Vi gledet oss til tre dager med høy puls og adrenalin kick, men mest av alt å bli kjent med alle de vi skal trene sammen med det neste året.

Dag 1:  Rafting, Grilling, badestamp og Lavvo.

Tidlig tirsdags morgen var vi alle klare i bussene og begynte den 4 timers lange kjøreturen til Sjoa. Noen brukte tiden på å sove, mens andre satt og pratet i bussene. Nydelig vær gjorde også at det var mye fint å se på turen.

På Sjoa rafting ble vi møtt av Kaleb, som skulle være ansvarlig for vår gruppe. Vi fikk utdelt to store Lavvoer med plass til 10 stk i hver. Hver lavvo var utstyrt med en ovn og en sekk med ved, så man kunne fyre opp der om natten. Sjoa rafting veldig vakkert til rett ved elven, slik at man kommer inn her med båten når rafting turen er slutt. Vi fikk lunsj i solen etterfulgt av info om våtdrakter og utstyr.

Så var det bare å hoppe i ullundertøyet og få på seg våtdrakten. Vi ble busset oppover elva og fikk der ett lite kurs i hvordan vi skulle padle, hindre skader, oppføre oss hvis vi falt i eleven og komme oss opp i båten igjen hvis vi falt ut. Vi ble fordelt på fire ulike båter med hver vår guide og så begynte turen nedover elven der vi fikk ordre om å padle fremover, bakover, sitt i båten og ikke slipp åren. Rafting er ikke bare vanvittig morsomt og spennende, men det byr på utrolig mange fine naturopplevelser underveis. Vi prøvde surfing med båten i fossen og noen fikk seg også ett lite bad i den strie elva.

Fremme ved campen var det flere, som ikke var helt ferdig med å bade og selv om vannet var kaldt. Tilbake i campen tok vi en dusj, så på bilder og fikk så servert grillmat og dessert i en av hyttene. Siste post på programmet for kvelden var badestamp og nattbad for de som klarte det, så var det bare å fyre opp inne i lavvoen, tørke klær og gjøre seg klar til neste dag.

160913-rafting-i-sjoa-med-haugetun-folkehogskole-2

Dag 2: Besseggen

Ikke alle var like uthvilte etter en natt i lavvoen, men vi var klare for vår neste store utfordring, som var Besseggen. Vi måtte tidlig opp og spise og smøre matpakke, for å nå første båt fra Gjedesheim til Memrubu.

Det var helt speilblankt å stille på vannet når vi la fra kai på Gjendesheim og kjørte sakte innover vannet, mens vi så opp på fjellet vi skulle vandre på resten av dagen. På Membrubu fikk vi av oss tykke klær og satte avgårde i godt driv oppover den første tunge kneika. Første del av turen er bratt og vi ”loffet ” av gårde oppover bakken med små Kvikk Lunsj pauser underveis. Første pulje fikk beskjed om å vente etter en time, men hadde gått fort og var litt småkalde da baktroppen kom. Sola skinte med god utsikt ned til vannet når vi vandret innover fjellet. Etter flere små stopp, for å samle gruppa kunne vi endelig se ”eggen”. Vi spiste lunsj på ett platå rett nedenfor eggen og kunne her se at det var mange som kom andre veien og var på vei ned eggen, som vi skulle gå opp. Det viste seg å være Valdres folkehøyskole, som kom ned eggen, og mange traff også folk de kjente på tur opp.

Klatring opp eggen kan være litt luftig, men det viste seg at selv de med høydeskrekk motiverte hverandre og tilslutt var vi alle på toppen. Nå begynte de fleste å bli ganske slite i bena, været var litt overskyet og vi måtte bruke siste rest av motivasjon og viljestyrke for å komme oss ned. Den siste delen kan noen ganger virke endeløs, da du går på ett uendelig steintak fra varde til varde og lurer på når du snart ser Gjendesheim der nede. Etter 6-7 timer gåing og mange pauser var vi alle trygt nede, og siste buss kunne kjøre til Bessheim. En sliten og sulten gjeng ankom Bessheim der oppredde senger og en nydelig treretters middag ventet oss. Tror alle sov ganske tungt denne natten.

160914-besseggen-med-haugetun-folkehogskole-17

Dag 3: Prestefoss traverset i Lom og grottevandring

160915-zipline-og-grotte-med-haugetun-folkehogskole-3Etter en god frokost på Bessheim var vi klare for dag tre. Vi kjørte ned fra fjellet til Lom sentrum. Parkerte med perfekt gang avstand til det kjente bakeriet i Lom, og gikk så opp på brua for å se på fossen. Her kunne vi se Prestefosstraverset, som er en ZIP line over fossen og under broa vi stod på.

Det var selskapet Aktiv i Lom, som skulle ta oss med på ZIP line og grottetur i dag. Vi fikk en kort gjennomgang av utstyret før Henrik ble sendt som førstemann nedover fossen. Ragnhild fikk bursdags sang og ble sendt ned som nummer to. Ett lite adrenalin kick og en fantastisk fin følelse og suse nedover fossen og se vannet bruse under seg.

Vi satte oss i bussen igjen og kjørte så i ca 30 min opp på Sognefjellet. Nok en gang var vi veldig heldig med været  og kunne se og nyte den fantastiske naturen rundt oss. Oppe på Sognefjellet fikk vi utdelt hjelm og hodelykt og etter en 15-20 min guidet tur oppover fjellet var vi fremme ved den første grotta. Vi måtte klatre ned og krabbe inn i en ganske trang åpning i fjellet. Alle kom seg inn i åpningen, men da vi måtte åle/ krabbe gjennom noen trange ganger for å komme oss oppover i fjellet var det noen som måtte snu. Dette var en veldig trang grotte, som endte med tre små utganger og en stor. Neste grotte var litt større, med også her var det trange partier der man måtte krabbe og åle seg igjennom. Under oss kunne vi se en elv/ foss, noe som gjorde det vanskelig å snakke. Den siste grotten var en stor grotte med god plass, slik at alle kunne stå og gå inne i den.

Det var godt å ha med en lokal guide, som kunne fortelle litt om landskapet og hvordan grottene hadde blitt til. Det ble en rask middag i Lom før vi satte oss inn i bussene og begynte turen til Haugetun.

En fantastisk tur med en helt super gjeng