Crossfit, vitaminer og mineraler, styrkesirkel, pilates , Tapas, syreøkt med Aasne og PULS er i gang med et nytt semester. Bare knappe 3 uker inn i det nye året og Puls elevene er allerede godt i gang med trening og planlegging av New York tur.

Vi startet det nye året med Crossfit trening på Plankebyen crossfit i Fredrikstad. Beinharde økter med   både teknikk og  tempo  av Henrik ,som har en allsidig treningsbakgrunn innen turn, generell styrketrening og har drevet med Crossfit siden 2011. Denne økten bli så avløst av økten Back to Basic, som er en kombinert styrke og kondisjonsøkt. Man jobber her sammen med partner på ulike stasjoner. Øvelsene veksler mellom styrke og kondisjon og er veldig varierte. Litt militæraktige basis øvelser som gir kondisjon for hele kroppen.

170127 Tapas for Puls på Haugetun Folkehøgskole (4)Restitusjon må man ha når det blir mange treningsøkter. Vi har disse ukene snakket om hvor viktig det er å restituere seg både ved hjelp av ett sundt kosthold og hvile. I tråd med at vi nå snart har vært gjennom vår teori bolk angående trening og ernæring, så toppet vi det hele i uke 3 med å teste ut litt av den sunne middelhavsmaten sammen med skolens ekspert på området Sakis. Det ble en fantastisk formiddag med Tapas lunsj for hele gjengen.

Vi har dette året vært så heldige at flere elever har stilt opp og hatt økter for klassen. Dette har vist seg og bli noen ganske harde timer, og sier litt om pågangsmotet til denne gjengen. På nyåret var det Aasne, som hadde sagt seg villig til å lage en økt. Aasne har trent mye styrke dette året, møter alltid opp og gir alt på hver eneste treningsøkt. Hun hadde laget ett skikkelig ben/ rumpe program, som fikk alle til å kjenne hva det vil si og få melkesyre i bena.

Med spinning på Elixia og kondisjons fokus på fredager, var det også behov for å innføre en litt roligere økt. Vi har disse ukene også testet ut Pilates trening med bruk av ball og strikk. Dette for å trene stabilitet i kroppen, fokusere på Core muskulaturen og øke bevegeligheten. Økt bevegelighet hjelper deg til riktig teknikk når du trener styrke og forhindrer skader.

170120 Puls på Haugetun Folkehøgskole (2)