Få uker etter skolestart var det klart for Pulsklassens bli- kjent tur i Norge. Pulsgjengen skulle oppleve Norge fra sitt beste på en intens tredagerstur. Det ble både rafting, Beseggen og mere til.

Sjoa Rafting

Vår tur startet på Sjoa rafting hvor vi grunnet litt dårlig vær ble oppgradert til å bo inne isteden for lavvoene ved elven. Sjoa Rafting ligger fantastisk til helt nede ved elven. Campen er en samling av tømmerhus og Lavvoer, og det er bygd fine terrasser og badestamper hvor du hoppe rett ut elva. Vi var fremme til lunsj og fikk servert mat og instruksjoner om hvordan dagen var lagt opp. Etter lunsj fikk vi på oss våtdrakt, redningsvest, hjelm og ble fraktet i buss oppover eleven.

Vår hovedinstruktør Kaleb introduserte oss for de andre instruktørene og vi fikk kurs i padling, sikkerhet og redning. Det begynte å regne litt i lufta når vi satte oss opp i båtene, men med ullundertøy og våtdrakt på var vi jo forberedt på at dette kom til å bli vått uansett. Sjoa elven er i følge Kaleb, som kommer fra USA, en av de beste elvene i verden å rafte i for nybegynnere. Vi var heldige pga av at det hadde kommet mye nedbør den siste tiden, noe som gjør at vannstanden i elven stiger og det blir større og heftigere bølger.

Det ble en helt fantastisk morsom tur nedover elven, en tur som tar ett par timer, men som underlig nok føles altfor kort når vi plutselig får beskjed om å svinge inn mot campen igjen. To elever måtte smake litt ekstra på vannet, men ble fort dratt opp i båten igjen av elever og instruktører.

Litt frosne ble vi i høstværet, men etter en kjapp varm dusj, var vi klare for grillmat. Det ble servert grillmat inne i en av tømmerkoiene etterfulgt av bilde-fremvisning fra dagen i kafeen. De fleste var slitne og ville legge seg, men en liten gjeng ble sittende i badestampen og nyte varmen utover kvelden. Ett par av de tøffeste tok også ett lite bad i Sjoa før kvelden.

Besseggen

Neste dag var alle tidlig oppe til frokost og matpakkesmøring i matsalen. De fleste ganske spente på hvordan denne dagen skulle bli. Det hadde de siste ukene regnet omtrent nonstopp i fjellheimen og vi hadde i flere dager studert værmeldinga og forberedt oss på det verste.

Besseggen har noen bratte partier, men det som er det mest utfordrende med denne turen er lengden. Du kan velge forskjellige ruter når du skal gå Besseggen, men vi hadde valgt det som går for å være normalruta. En rute som starter med båttur fra Gjendesheim til Memrubu og da er har man en 5-8 timers tur tilbake til Gjendesheim og vår overnatting på Bessheim.

Det var rimelig grått ute når vi kjørte fra Sjoa, men plutselig begynte sola og trenge gjennom tåka og når vi ankom kaia på Gjendesheim kunne vi nesten ikke tro hvor heldige vi hadde vært. På kaikanten fikk vi bekreftet vår flaks da han som solgte billetter fortalte at det ikke hadde vært fint vær der på lenge.

Vi ankom Gjendesheim med regntøyet godt pakket ned i sekken, solbriller på og etter første bakken måtte vi stoppe og ta av oss lag på lag med ull. Ingenting er som å komme på toppen av første fjellet og se utover Gjendevannet. Vi avtalte korte pauser hver time for å samle gjengen, som gikk fort innover fjellet.

På hylla før oppstigningen til selve eggen hadde vi en lengre pause, men når litt mørkere skyer og tåke begynte å sive innover fjellet er det bare å komme seg i gang igjen. For en gjeng å gå på tur med! Alle klatret oppover eggen i rekordfart, selv om ankler og knær begynte å kjenne det. Vi var oppe og kunne juble ved første varde, men alle vet at det er som de sier på Everest Ekspedisjoner på hjemturen du virkelig kjenner det. Sports-teipen måtte litt på bordet, men vi kom oss ned mellom store og små stener alle sammen.

Ingenting er som den følelsen du har når du tar deg en velfortjent dusj etter en lang dag på fjellet. Bessheim er den perfekte plassen å komme til etter at du har gjennomført en hard økt.  Vi hadde bestilt tre- retters middag, men nok en gang smilte lykken til oss og de hadde en vanvittig buffe denne dagen. Bessheim er kjent for sin kortreiste gourmet mat og vi kunne velge mellom alt fra reiskjøtt til fjellaure.

Lom

” Har du problemer med nattesøvnen, så ta deg en dagstur på fjellet! ” Tror alle sov rimelig godt denne natta, og litt mør i beina var vi likevel klar for nye eventyr.

Bussturen gikk til Lom sentrum denne gangen. Obligatorisk stopp ved Lom bakeri og bading i noe som kjentes ut som minusgrader i Lom- elven, før Zipline over den store fossen, som går midt gjennom sentrum. To guider fra Aktiv Lom møtte oss med utstyr både for Zipline og grottevandring.

Etter å ha fått pulsen litt opp over fossen bar turen med buss videre inn på fjellet for å oppleve de eldgamle grottene, som vann og bre har gravd ut i fjellet. Litt klaustrofobisk blir det når du må åle deg gjennom trange passasjer langt under fjellet, men det er samtidig utrolig spennende å oppleve fjellet på denne måten. En etter enn krabbet vi nokså skitne ut av små hull i fjellet og var nå klare for å reise hjem og få en kveldsdusj på Haugetun.