Teateroppsetning/musikal

Skoleåret begynner med teaterproduksjon og musikaloppsetning, og vi har med oss en instruktør med bred erfaring og kompetanse. For noen elever er dette en kjent arbeidsform, mens andre har mindre erfaring.

Det ligger mye læring i å jobbe fram en forestilling. Roller skal fordeles, tekster skal pugges og sanger øves inn – for så å legge lydspor der det er behov for det. Så er det selve scenearbeidet med kulisser og kostymer, hvor det er viktig at man bidrar med det en kan, eller skaffer seg kunnskap slik at det blir så bra som mulig. Alt dette er avhengig av at man byr på seg selv. Når lys, lyd og scene er klar, og publikum sitter i salen, får vi virkelig testet om forestillingen fungerer. Hva er vel en bedre belønning etter en hektisk arbeidsperiode enn et fornøyd publikum som lever seg inn i forestillingen og gir respons?

Målet med teateroppsetningen er: å lære om samspillet på en scene, spille hverandre gode – å lære om ulike samarbeidsmåter – hva stress gjør med oss, og hvordan takle det – hvordan virkemidler som lys og lydeffekter er med på å forsterke budskapet – å jobbe med ulike karakterer – hvordan skape kontakt med publikum. Dette er erfaringer elevene vil ha nytte av når de senere i året skal ut med konserter og i andre sammenhenger skal stå i en formidlingssituasjon, og det er med på å knytte gruppen godt sammen.

Turné

I vårsemesteret reiser Sang Scene Studio på turné – et høydepunkt i skoleåret! Da har vi med band satt sammen av dyktige musikere, satser skikkelig på lyd og har konserter rundt i Norge. Vi holder dag- og kveldskonserter, og samarbeider med lokale skoler og aktører om disse happeningene. Dette er dager der vi får mye solisttrening og erfaring med formidling til ukjent publikum. Å reise på turne inneholder mye spenning og herlige opplevelser av ”trøkk” og godt samhold.

Musikklinjen har egne konserter

I løpet av året står SSS-elevene for huskonserter på skolen. Ellers arbeider vi med konserter i ulike former, noen ganger produserer elevene sine egne konserter, andre ganger er det ferdige oppsett elevene følger. Vi forsøker også å få med profesjonelle musikere på noen av konsertene.

I desember drar vi på julebesøk på institusjoner. Da øver vi inn julesanger og reiser rundt for å skape julestemning og lokke frem noen juleminner hos publikum. Dette er viktige opplevelser både for elevene og de vi synger for.

Stemmebruk og vokalpedagog

Alle som ønsker å bli gode sangere, må trene stemmebruk, pusteteknikk osv. Det er nyttig og viktig. Vi jobber med dette i klassen, og i tillegg har hver elev enkelttimer med vokalpedagog. Her jobbes det med å finne sin egen karakter og sitt uttrykk som sanger. Ikke alle tenker at de skal bruke sangen i sitt videre yrkesvalg, men her får du råd og veiledning til å utvikle din stemme ut ifra de erfaringene du har. Vår vokalpedagog har jobbet mye med elever og har mange gode råd å gi.

Når perioden med vokalpedagogen er over, så avslutter vi med ”Huskonsert” slik at vi får fremført sangene for publikum.aja

Musikkteori

Det er nyttig å ha litt forståelse for grunnleggende teori i musikk. Vi krever ikke at elevene har det ved skolestart, men vi jobber noe med musikkteori og hørelære slik at elevene får hjelp til å utvide sin musikkforståelse. At man kan betydningen av de mest grunnleggende begreper innen musikk, er også til stor hjelp når man samarbeider med andre musikere.

Lydstudio på Haugetun Folkehøyskole

Skolen har eget lydstudio hvor elevene jobber sammen med lærer, samt at de får muligheten til å bruke studio alene. Studioet drives profesjonelt og har eksterne innspillinger som elevene kan være med å observere. Leif Bråten som er lærer, jobber som produsent og lydtekniker, samt har lang erfaring med studioarbeid. Det gis en enkel innføring i studioarbeid. Vi har også et Protools studio i klasserommet som er til elevenes frie disposisjon. Blir du bitt av basillen, har du gode muligheter til å bruke mye tid i studio.

Skrive sang

Som musikklasse er det nyttig å lære om prosessen rundt det å skrive sanger. Vi får med oss en erfaren låtskriver og lager en sang sammen. Gjennom dette arbeidet får elevene en innføring i hva som kan være lurt å tenke på når man skal få en låt til å fungere med tekst og melodi. Det ferdige resultatet spiller vi inn i studio slik at vi følger hele prosessen fra idé til ferdig produkt.

Hør sangen fra 15/16 her:

Utvikling

Når elevene kommer, jobber vi videre med noe de er interesserte i eller opptatt av. Det er viktig å lære mer og utvikle seg innen noe man allerede vet en del om. Vi forsøker også å arbeide med flere forskjellige genre i løpet av året. Publikum vil ikke alltid være det samme, og vi skal forsøke å opptre med ulike typer musikk. På den måten kan vi si at det er snakk om utvikling også når det gjelder å bli kjent med andre sjangre, lære sanger og fremføre dem.

Hver SSS-elev starter fra sitt ståsted og med sine erfaringer. Etter hvert vil alle gjøre nye erfaringer enten det er snakk om å være en del av et kor, synge alene for første gang eller synge inn noe i studio. Vi kan derfor snakke om mange former for utvikling i løpet av året på Haugetun. Sang har mange muligheter og sider, og vi ønsker å legge til rette for at du skal få synge deg gjennom året på folkehøgskolen. Spennende å se hvor stemmen bærer deg.

Etter Haugetun er det mange som bruker musikken videre, enten i skole- og jobbsammenheng eller som hobby. Av og til kan vi også glede oss over å se tidligere elever på TV, som da vi plutselig fikk høre at Kaja imponerte alle mentorene i The Voice 2015:

kk

 

Fellesskap og samarbeid

Vi starter skoleåret med at elevene blir kjent med hverandre, lærerne blir kjent med elevene, og hver enkelt elev blir litt bedre kjent med seg selv. Alt dette er et viktig grunnlag for det som kommer senere. SSS-aktivitetene er teamarbeid og kan sammenlignes med et fotballag. Spillerne skal hjelpe hverandre til å bli så gode spillere som mulig og spille så bra som mulig til lagets beste.

Når vi jobber, er det viktig å være interessert i hverandre. Det betyr at man lytter og ser når en eller flere andre elever er i aksjon. Etterpå er det tid for tilbakemeldinger, og det er den responsen som skaper utvikling. Å gi og få tilbakemeldinger er en vesentlig del av det vi driver med.

Engasjement

Den som virkelig er engasjert og motivert, kan dra med seg masse i løpet av SSS-året på Haugetun. Vil man holde på i studio, er det full anledning til det også utenom skoletid, og det gir gode muligheter til å skaffe seg kunnskaper og rutine både når det gjelder å synge og å være tekniker med muligheter til å mikse og lage komp. På samme måte vil øving utenom skoletid gi økte ferdigheter enten det er snakk om å synge eller spille piano.

Fremføring på store og små scener

Elevene skal på scenen mange ganger i løpet året. Det å opptre går som en rød tråd gjennom mye av det vi gjør enten det foregår i klasserommet, som ren konsertøving eller i studio. Hensikten er å trene inn gode vaner både når det gjelder øving og forberedelse, mestring av spenning og nerver og hvordan man takler selve situasjonen på podiet med publikum foran seg og kanskje skarpt lys i øynene.

Studietur til New York

Klassens 9-10 dagers studietur går til New York City.

New York kaller seg Verdens hovedstad og ingen annen by kan kanskje klare å leve opp til et slik kallenavn. Vi vil besøke noen av de kjente attraksjonene som Empire State Building,Time Square, Central Park, Ground Zero, Wall Street for å nevne noe. Som musikk-klasse er det naturlig med en musikal på Broadway og gospel i Harlem.

Dette blir en tur til verdens største smeltedigel, og vi vil få med oss mange inntrykk av kultur, arkitektur, musikk, lukter, stemninger osv.